4.14 Frankrijk

 

Blokfluitisten, blokfluitdocenten en blokfluitensembles
Blokfluitbouwers, uitgevers en componisten


Vanaf 1950 tot 1970 wordt blokfluit in Frankrijk een beetje erkend door het werk van  de groep voor oude muziek van Roger Cotte  en de pedagogische arbeid van Jean Henry;

Eerste blokfluitbouwer: J. Claude Monin;

eerste blokfluitcomponisten: Gaston Saux en Georges Migot;

eerste blokfluitsolisten: Pierre Paubon, Michel Sanvoisin en Nicole Millot

eerste conservatoriumklas onder leiding van François Alizon.

In de 60-er jaren speelt een leerling van Edgar Hunt: Beverly Barbey onder haar meisjenaam: Beverly Smith een belangrijke rol in de Franse blokfluitbeweging.

(Cécile Robert: XXème siècle et flûte à bec, Editions Aug. Zurfluh 1998)
 

Vanaf de 6e klas van de basisschool, dus vanaf 11 jaar hoorde blokfluitles tot 2014 bij het muziekonderwijs. Dat werd door onbevoegde leraren aan groepen van 30 kinderen gegeven. Wanneer ze dan ècht met blokfluit wilden beginnen was er veel bedorven. In 2014 werd besloten het blokfluitonderwijs op de "Collèges", de franse basisscholen, te beëindigen en meer aandacht aan zangonderwijs te geven .

Er zijn 103 Ecole National de Musique (ENM; 2003: 50 blokfluitklassen)en 35 Conservatoire National de Région (CNR; 2003: 20 bloklfuitklassen).

In 1969 ontstond in Straatsburg  de eerste blokfluitklas. In  2002 zijn er 50 aan de Ecoles National en 27 aan de Conservatoires Nationaux.

 

Er zijn 2 Conservatoires Supérieurs de Musique et de Danse, de top van het franse muziekonderwijs.

In Parijs (200 jaar oud) wordt geen blokfluit gedoceerd, in Lyon (20 jaar oud) gebeurt dat wel door Pierre Hamonsinds 1995.

In 1980 werd de Association Française pour la Flûte a Bec (AFFB) opgericht. Die heeft veel goed werk gedaan tot ze in 1987 onder pijnlijke omstandigheden (?) te gronde ging.

In 2003 zijn er ongeveer 40 blokfluitdocenten in Frankrijk.

24 oktober 2009 is ERTA France (European Recorder Teachers Association France) opgericht door Anne Leleu, Magali Imbert, Robin Troman en Pierre Ginsburg.

 

Blokfluitisten, blokfluitdocenten en blokfluitensembles

 

Philippe Bolton bouwt barokke blokfluiten, vroegbarokke blokfluiten, renaissance blokfluiten, Ganassifluiten en middeleeuwse fluiten, ook dubbelblokfluiten. Hij is een prima blokfluitbouwer. Philippe Bolton heeft zich ook gespecialiseerd in systemen voor het elektro-akoestisch maken van blokfluiten.

Philippe Bolton Le Grand Portail;  F-84570 VILLES SUR AUZON; tel.  +33 4 90 61 86 11

Op zijn website geeft hij een mooi overzicht van greeptabellen uit heden en verleden:

www.flute-a-bec.com

 

Consort Brouillamini is een blokfluitkwintet, opgericht in 2012, dat bestaat uit Elise Ferrière, Virginie Botty, Aránzazu Nieto, Florian Gazagne en Guillaume Beaulieu. Ze zijn alle vijf opgeleid aan het Conservatoire Supérieur Musique et Danse in Lyon bij Pierre Hamon. Als kwintet studeerden ze nog bij Jean-Pierre Nicolas en Walter van Hauwe. Consort Brouillamini houdt zich bezig met zowel het barokke als het eigentijdse repertoire.Hun eerste CD is gewijd aan transcrpities van muziek van Johann Sebastian Bach, hun tweede CD   “The Woods so Wild”, september 2020,  is gewijd aan Engelse consortmuziek.

www.consortbrouillamini.com

 

 

Jean-Noel Catrice heeft zich met het ensemble  La Cie Maitre Guillaume gespecialiseerd op muziek uit de Renaissance

 

Stephanie Cettolo werd geboren in Toulouse. Ze heeft gestudeerd bij Jean-Pierre Nicolas op de "Ecole Nationale de Musique d'Orsay".  Daarna studeerde ze op de "Civica Scuola di musica di Milano" bij Pedro Memelsdorff. Op het moment (2008) onderwijst ze aan de "Ecole Nationale de Musique in Montauban. Ze behaalde de tweede prijs bij de Moeck/SRP Recorder Playing Competition 2007.

 

 

 

 

 

Lambert Colson studeerde aan het Conservatoire National de Région in Aubervilliers-La Courneuve blokfluit bij Francoise Defours. Aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona studeerde hij bij Pedro Memelsdorff en specialiseerde zich in het repertoire voor 1600. 

Momenteel studeert hij aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel blokfluit bij Bart Coen en aan de Basler Hochschule für musik cornetto bij Bruce Dickey.
Lambert Colson lid van de ensembles Flos Ortus en  Qualia en treedt regelmatig op met het blokfluit-consort B-FIVE. 

 

Clémence Comte studeerde blokfluit in Frankrijk bij Claire Michon en daarna in Nederland aan het Conservatorium in Utrecht bij Baldrick Deerenberg, Heiko ter Schegget en Marion Verbruggen. Daarnaast studeerde ze musicologie aan de de Universiteit van Lyon II.

Tussen 1991 et 1996 richtte Clémence Comte drie ensemble op: Le Parnasse, La Primavera en het Landini Consort, waarmee prijzen werden behaald en CD’s opgenomen.

In 2006 vormde ze het Ensemble Les Alizés, waarmee (2015) ze nog steeds successen behaalt.

Van 1994 tot 2003 doceerde Clémence Comte blokfluit aan de Studio voor Oude Muziek in Utrecht. Vanaf 2003 is Clémence Comte blokfluitdocent en leider van de Afdeling Oude Muziek aan  het Conservatoire à Rayonnement Régional de Besançon..
In 2006 organiseerde  Clémence Comte met Arthur Schoonderwoerd het Festival de Musiques Anciennes de Besançon/Montfaucon. Momenteel is ze daar de artistiek directeur van.

Van 15 tot 24 mei 2015 vindt de 10de editie daarvan plaats.

 

 

Gayané Doneyan begon op haar zevende blokfluit en piano te spelen. Eenmaal op het conservatorium van Bry-Le Perreux onwikkelde ze een duidelijke voorkeur voor oude muziek. ze studeerde bij  Françoise Defours aan het conservatorium d’Aubervilliers-La Courneuve tot 2002 en daarna bij Denis Raisin-Dadre in Tours.  Daarnaast studeerde ze ook nog piano en pianoforte in Brussel. In 2011 vormde ze het trio Palma Ociosa, dat zich speciaal richt op de ars subtilior. Met gitarist Michel Zebracki vormt Gayané Doneyan het Duo Rosaces. Gayané Doneyan heeft zich behoorlijk verdiept in de ars subtilior en met name in het Cyprus manuscript. Zij is medewerkster van het ensemble Rosaces.

Gayané Doneyan doceert blokfluit en kamermuziek aan de conservatoria van Juvisy-sur-Orge en Romainville.

https://duorosaces.wixsite.com

 

 

 

 

 

Marion Fermé, (*Parijs, 1977), kreeg aan de „Schola Cantorum” in Parijs Piano- en blokfluitles. Na een studie Russisch en Engels aan de Sorbonne en een diploma van het „Institut d’Etudes Politiques” in 2000 ging ze toch maar blokfluit studeren. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Peter van Heyghen. en in Barcelona bij Pedro Memelsdorff . Ze maakt deel uit het Ensemble La luth enchantée voor oude en van Ensemble Effusions voor eigentijdse muziek. Met accordeoniste Abre Vullermoz vormt ze het Duo in Vento. Marion Fermé woonde van 2004 tot 2011 in Hamburg en was daar docent aan het Johannes Brahms Konservatorium. Op het moment woont Marion Fermé in Parijs en doceert ze daar aan aan het Conservatoire Darius Milhaud (14de arrondissement). Marion Fermé maakte 4 CD’s.

www.marionferme.net

 

 

 

Julien Feltrin studeerde blokfluit aan het Conservatoire Regional van Lille en musicologie aan de Universiteit Charles de Gaulle in Lille en aan de Sorbonne te Parijs. Daarna studeerde hij blokfluit bij Walter van Hauwe en Paul Leenhouts  aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2003 cum laude zijn solodiploma haalde. Vanaf 2003 is Julien Feltrin docent hedendaagse kamermuziek aan het Royal College of Music in Londen. 

 

Héloise Gaillard speelt blokfluit in het ensemble Amarillis (Ophélie Gaillard, cello, Violaine Cochard, klavecimbel, orgel, soms aangevuld met Robert Expert, counter-tenor)

 

 

Pierre Hamon (* 1956) is als autodidact begonnen. Later heeft hij privé bij Walter van Hauwe gestudeerd. Hij is gefascineerd door Hindoestaanse muziek en haar wortels en studeerde zes jaar lang bansuri (een Hindoestaanse bamboefluit) bij Hariprasad Cahurasia op het Rotterdams Conservatorium. Pierre Hamon geeft soloconcerten en leidt samen met  Brigitte Lesne (voice, harp, percussions) het ensemble Alla Francesca.  Het ensemble Alla Francesca houdt zich vooral bezig met wereldlijke Middeleewse muziek. Pierre Hamon doceert blokfluit aan het Conservatoire National de Musique et de danse van Lyon. Hij componeert ook, bijvoorbeeld de filmmuziek van de film Pachamama (2020).

 

 

 

Jean Henry (1910 - 27 oktober 2005) was een pionier die veel betekent heeft voor de aandacht voor blokfluitspel in Frankrijk. Al vóór de tweede wereldoorlog zag hij de betekenis van blokfluit in de muziekopvoeding van  kinderen.  Al in 1937 begon hij op de basis- en middenscholen van de parijse voorstad Sartrooville blokfluitlessen te geven. Tot 1973 was hij daar als leraar bezig. In 1957 voert hij blokfluit als vak in aan het Conservatorium van Le Bourget. In 1961 deed Jean Henry  met Franse blokfluitstudenten mee een workshop in Engeland van de Recorder in Education Summer School . Het succes was van dien aard, dat Jean Henry met Edgar Hunt besloot tot een jaarlijkse Engels-Franse bloklfuitdagen. De eerste manifestatie vond in 1962 in Boivre (Bretagne) plaats. In 1966 werd de toestand georganiseerd in Lage Vuursche (!), Nederland dus, waarbij Kees Otten en Frans Brüggen als prominent docent meewerkten. Van 1957 tot 1995 organiseerde hij de jaarlijks de Rencontres internationale de musique ancienne. (Windkanal 2006-1)

 

Magali Imbert (Salon-de-Provence) studeerde eerst piano en dwarsfluit. Later studeerde ze bij Pierre HamonWalter van Hauwe, Kees Boeke en Frans Brüggen, waarna ze een carrièr als blokfluitiste begon.  Zij geeft leiding aan het ensemble Galata, gespecialiseerd in Oude Muziek. Sinds een aantal jaren werkt Magali Imbert nauw samen met blokfluitbouwer Ernst Meyer met het doel blokfluiten te bouwen met grotere dynamische mogelijkheden en een stabiele, homogene toonvorming.  Magali Imbert doceert blokfluit aan het  Conservatorium in het Rayonnement Départemental de Blanc-Mesnil. Zij is een van de oprichters van ERTA France (European Recorder Teachers Association France).

www.galata-musique.fr

 

 

Anne Leleu  (St-Nazaire, 1957) rondde haar muzikale opleiding af in Versailles en Parijs. Zij doceert blokfluit aan de Nationale muziekscholen van Mantes en Yvelines. Zij is een van de oprichters van ERTA France (European Recorder Teachers Association France).

 

Julien Martin (*1977) studeerde aan het Conservatoire National Superieur de Musique de Lyon, bij Pierre Hamon en daarna bij Walter van Hauwe aan het Conservatorium Amsterdam, bij Pedro Memelsdorff aan de Civica Scuola in Milaan en bij Lorenzo Alpert aan het Centre de Musique Ancienne in Geneva. Hij treedt als solist vaak op met Capriccio Stravagante  en het Capriccio Stravagante Renaissance Orchestra. Julien Martin werkt vanaf 2014 met het ensemble Résonance, waar ook blokfluitiste Marine Sablonnière deel van uitmaakt. In 2016 heeft hij daarnaast het Résonances consort een blokfluitkwintet met Marine Sablonnière, Evolène Kiener, Benoît Toïgo en Pierre Boragno. Julien Martin doceert blokfluit aan het conservatorium van Levallois-Perret.

http://ensemble-resonances.com

 

 

 

 

 

Sebastièn Marq studeerde blokfluit in Frankrijk, en daarna in Nederland bij Marijke Miessen, Kees Boeke en Walter van Hauwe.  Hij werkte mee aan 80 CD-opnames. Sebastian Marq gaf tot 2013  les aan het Conservatoire Erik Satie in Parijs en Het Koninklijk Conservatorium in de Den Haag. .

Hij maakt deel uit van het muzikantencollectief l'Academia dei Dissonanti:

http://www.dissonanti.com

 

Claire Michon studeerde musicologie aan de Sornonne en blokfluit aan de Schola Cantorum in Parijs. Zij maakte haar blokfluitstudie af bij Marion Verbruggen. Zij is docente aan het conservatorium in Poitiers. (2003). Zij leidt de ensembles  Les Witches (Engelse muziek rond 1600 & theater) en In Quatro met Patrick Blanc (Renaissance- en moderne ensemblemuziek).

Pierre Paubon (1910-1995), de beste Franse bloklfuitvirtuoos rond de tweede wereldoorlog, publiceerde on 1946 de eerste franse blokfluitmethode.

Hugo Reyne, (*1961) belangrijk blokfluitist en musicoloog. Werd geboren in Parijs in 1961, en begon al jong blokfluuit en hobo te spelen. Hugo Reyne werd in 1998 door het Franse ministerie van cultuur benoemd tot Chevalier de l'ordre des Arts et des Lettres. Is sinds 2003 artistiek directeur van het festival Musique Baroque en Vendée. (2004) In 1987 richtte hij zijn ensemble La Simphonie du Marais , dat in Frankrijk regelmatig overal concerteert. Ze maakten 40 CD's, waarbij vaak blokfluiten op een onverwachte manier heel mooi worden ingezet. Hugo Reyne is ook een van de weinige goede bespelers van de flageolet en csakan. Sinds 2001 doceert hij aan het Conservatoire National de Région de Marseille. In 2020 maakte Hugo Reyne een CD waarin de flageolet op een prachtige manier naar voren wordt gebracht: Les amours d'un Rossignol. Musique pour le Flageolet français. HugoVox 002

www.simphonie-du-marais.org

 

 

 

 

 

 

Cécile Robert heeft een boek geschreven: XXème siècle et Flûte à bec - Sa redécouverte en France. Uitgeverij Auguste Zurfluh, Bour-la-Reine, 1998.

 

Marine Sablonnière leerde blokfluit spelen op muziekschool en zette haar studies voor bij Pierre Ginzburg aan de Muziekopleiding van Val Maubuée bij Parijs. daarna studeerde ze aan het Conservatorium van Lyon bij Pierre Hamon en in Barcelona bij Pedro Memelsdorff. Zij maakt deel uit van het ensemble Résonances en het blokfluitfluitkwintet   Résonances Consort. Marine Sablonnière doceert oude muziek en blokfluit aan het conservatorium van Marseille.

http://ensemble-resonances.com

 

 

 

 

 

 

 

 

Eva Maria Schieffer is in Krefeld geboren en opgegroeid (opleiding Keulen, Conservatorium en Universiteit:  Ula Schmidt-Laukamp, Günther Höller, Paulo Alvares,)  en leeft en werkt in de omgeving van Parijs als blokfluitiste, muzieklerares (fluit, piano, harmonieleer en gehoorsvorming) en lerares Duits.  Samen met de  gitariste  Barbara Lechner  uit Oostenrijk vormt ze het du TonArt . Ook is ze medeoprichtster van Bel Tempo, een  ensemble voor oude muziek. Als solist speelde en speelt ze vaak samen met orkesten, en ze zet zich in voor een bredere toepassing van blokfluit als solistisch instrument bij symphonieorkesten. Zo behaalde ze de „Förderpreis“ van de stad Trier vanwege haar interpretatie van het werk "Auf der Suche nach der verlorenen Zeit" voor solobloklfuit en orkest van Jurg Baur  en voerde ze in mei  2005 met de Bochumer Symphoniker  in Bochum "Aus der Luft gegriffen" voor soloblokfluit en orkest van Simon Rummel (Keulen) uit.
Eva Maria Schieffer heeft een drietal Cd’s opgenomen. Wij horen nog van haar!

www.schieffer-blockfloete.de

 

 

Robin Troman studeerde blokfluit aan de Schola Cantorum in Parijs, daarna aan het Nationaal Conservatorium in Versailles. Hij rondde zijn studie af bij Kees Boeke, Walter van Hauwe en Marijke Miessen in Amsterdam. Hij is sinds 2005 directuer van het Conservatoire municipal agréé de musique et de danse in Viroflay  Robin Troman maakt deel uit van het ensemble Le Trésor dÓrphée. Robin Troman is een van de oprichters van ERTA France (European Recorder Teachers Association France). 

http://tresordorphee.free.fr

 

 

 

Dominique Visse, countertenor en oprichter van zowel "Les arts florissants" als ensemble "Clement Jannequin", heeft aan het conservatorium van Versailles muziekwetenschap, orgel en blokfluit gestudeerd. (1998)

Annette Ziegenmeyer (*1976) studeerde blokfluit aan de hogeschool voor muziek en Theater in Hannover. Doceert sinds 2004 blokfluit, muziektheorie en gehoorstraining aan het Conservatoire municipal de Malakoff in Parijs. Heeft zich gespecialiseerd in de toepassing van Delay. Delay is een soort echo-effect met regelbare vertraging. Door het delay-effect kunnen met een blokfluit geheel nieuwe  paden betreden worden.

Blokfluitbouwers, componisten en uitgevers:

Joël Arpin bouwt blokfluiten gebaseerd op originele instrumenten uit Europese verzamelingen (2003)

104, rue de Moulingnon; 77860 Quincy-Voisins; 00 33 1 60 04 82 71

http://joel.arpin.free.fr

 

Philippe Bolton is bekend om zijn kopieën van oude instrumenten, maar heeft ook een moderne elektroakoestische geprobeerd.   

Jean Cassignol componist, arrangeur en uitgever van blokfluitmuziek.

Maarten Helder.

In 1993 presenteerde Maarten Helder voor het eerst zijn "zuiver Overblazende blokfluit, een geheel nieuw concept in de blokfluitwereld. Hij bazeerde zich daarbij op de bouwwijze van de Duitse fluiten uit de 30-er jaren, waarmee blokfluitist Nikolaj Tarasov hem mee in kontakt bracht. Maarten Helder gind aan het werk, en het lukte hem een tenorblokfluit te  scheppen, die volle lage tonen had en waarop drie oktaven te spelen waren.

het eerste exemplaar verkocht hij in 1995 en daarna veroverde het instrument zich al snel een plaats in de hedendaagse-muziek-wereld, waar het blokfluit betrof. Walter van Hauwe maakt(e) enthousiast reclame voor het instrument. Walter van Hauwe is buitengewoon opgetogen over deze instrumenten en gelooft dat ze het standaardinstrument voor uitvoeren van moderne blokfluitmuziek worden. (The Recorder magazine 15, nr. 4). lIse Hechler vindt als groot nadeel, dat het instrument door zijn grotere toonomvang en uitgebreide dynamische mogelijkheden misbruikt wordt om muziekliteratuur te spelen die anders niet te spelen is. De uitvoering van Debussy’s Syrinx door Walter van Hauwe op het blokfuitsymposium Calw 1999 vond zij niet om aan te horen (Tibia 4/98)
Hij ziet het als een alternatief voor de "historische" blokfluit. Na 1999 nam de firma Mollenhauer Blockflötenbau in Fulda de ontwikkeling verder voor haar rekening. Als "Blockflute" wordt de fluit door Mollenhauer in een alt en in een tenorversie geleverd. Samen met Susanna Fröhlich, die op het onderwerp promoveerde, ontwikkelde de firma Mollenhauer  een Helder Evo Tenor met nog uitgebreidere expressieve mogelijkheden   

Maarten Helder, Contemporary Recorder Workshop; 20, rue de la Gare; F-68530 Buhl France.

 

Etienne Holmblat bouwt sinds 1980  blokfluiten. Zijn uitgangspunten liggen in de berekeningen van Fred Morgan. Daarnaast heeft hij van alles zelf uitgezocht. Hij bouwt diverse barokke en renaissancemodellen, maakt ook mooie eenhandsfluiten met drie gaten en heedt een speciale altblokfluit gebouwd naar een origineel van Johann Heytz

Etienne Holmblat, 2261 Route de pietat,  Bosdarros; Tel : +33 (0) 972 988 009

www.holmblat.fr

 

 

Guido Hulsens is ná het behalen van zijn blokfluitdiploma's aan het Conservatorium van Gent in 1975 begonnen met het bouwen van blokfluiten. Hij is daar nu meer dan 30 jaar mee bezig, met goed resultaat en mooie fluiten, en wordt daar op het moment in  bijgestaan door zijn dochter Marie, aan wie hij de werkplaats graag zou willen overdragen. Guido Hulsens i bouwt vanaf 2010 twee- tot  achtkleppige Csakans naar voorbeelden van Johann Ziegler. (april 2010)

Guido Hulsens, Beaubourg 16330 Coulonges, 05 45 94 09 51.

http://guido.hulsens.free.fr

 

 

 

 

 

 

 

Bruno Reinhardt timmert in elk geval met een site op internet aan de weg .

489 chemin du bouquier, 84330 Caromb - FRANCE, Tél. : 04 90 62 39 20

www.flutes-bruno-reinhard.com