4.34 Zwitserland

 

Blokfluitisten, blokfluitdocenten en bokfluitensembles

Blokfluiten en blokfluitbouwers

 

Blokfluitisten, blokfluitdocenten en bokfluitensembles

 

Tatiana Babut du Marès (*Gent, 1977) studeerde aan de academies van Braine-L’Alleud en Waterloo en aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel blokfluit, piano, kamermuziek en hobo. Vanaf 2002 vervolgde zij haar studies blokfluit, muziekinterpretatie (diploma 2006), muziekpedagogiek (diploma 2010) en directie, klavecimbel en orgel (diploma 2014) aan de afdeling Oude Muziek van de Hogeschool voor Muziek in Geneve. Van 2007 tot 2009 studeerde Tatiana Babut du Marès ook nog aan de Escuela de Mùsica Popular de Avellaneda van Buenos Aires. In 2002 vormde Tatiana Babut du Marès het ensemble La Battalla, waarmee ze allerlei vormen van Middeleeuwse, Renaissance en barokmuziek uitvoert.

Daarnaast heeft Tatiana Babut du Marès momenteel de directie van orkest en koor Pegasus en het kinderkoor van St François de Sales in Genève.


 

 

 


Luis Beduschi, (*1977,  Blumenau – Santa Catarina,  Brazilië, is zijn muziekstudie in zijn geboorteplaats begonnen. Op 14–jarige leeftijd ging hij fluit studeren in São Paulo bij Bernardo Piza. Vanaf 1994 specialiseerde hij zich op oude muziek bij Conrad Steinmann aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland en vanaf 1996 bij Pedro Memelsdorff aan de Civica Scuola di Musica in  Milaan.  Op het moment woont hij in Zwitserland, doceert hij blokfluit aan de Hochschule für Musik in Freiburg en volgt hij een opleiding tot fluitenbouwer bij Ernst Meyer. Luis Beduschi maakte een onderhoudende CD met opnmaen van Jacob van Eycks Der Fluyten Lusthof, waarbij de vocale originelen gezongen worden  door Johanette Zomer. Hij maakte in 2013 ook een prachtige opname van de sonates opus V, nr. 1 - 6 van Antonio Corelli: Eloquentia EL 1341   

 

 

 

 

Kees Boeke geeft les aan de conservatoria van Zürich en Trossingen. (2001)

 

Kathrin Bopp doceert blokfluit aan de Schola Cantorum Basiliensis. (2008)

 

Stefano Bragetti Stefano Bragetti (*Genua, Italië 1962) studeerde aanvankelijk piano en compositie,  maar ging na zijn middelbare schooltijd naar de Civica Scuola di Musica in Milaan, waar hij blokfluit studeerde bij  Nina Stern, barokke kamermuziek bij Laura Alvini en harmonieleer, contrapunt en analyse bij Leonardo Taschera.

Stefano Bragetti formeerde en speelde in een aantal ensembles voor oude en ook voor eigentijdse muziek. Vanaf 1985 houdt hij zich bezig met het opleiden en toerusten van blokfluitdocenten in Italië en Zwitserland op alle belangrijke opleidingen.

Vanaf 1990 is hij docent aan het Conservatorio della Svizzera italiana in Lugano, waar hij een laboratorium voor Renaissancemuziek heeft opgericht. Stefano Bragetti is leider van het ensemble Il Proteo,  gespecialiseerd in eigen tijds repertoire en dirigent van het kamerorkest van Verona. (2015)

Stefano Bragetti woont in Locarno.

 

Sarah van Cornewal studeerde blokfluit en traverso aan de Schola Cantorum Basiliensis en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sarah van Cornewal speelt in het Modena Consort met Hiroko Suzuki, Claudio Santambrogio,  Boaz Berney, traverso; Rene Genis, luit en Ulrike Hofbauer, zang. Sarah van Cornewal vormt Duo Fue met Tomoko Mokoyama, dwarsfluit. Sarah van Cornewal geeft blokfluitles in Wettingen.

www.duofue.ch

http://modenaconsort.com

 

 

 

 

 

Ensemble Diferencias is een blokfluitkwartet dat bestaat uit Urs Haenggli, Helma Franssen, Samira El Ghatta en Conrad Steinmann. Het ensemble is in 1992 opgericht en richt zich voornamelijk op uitvoering van eigentijdse muziek. Een 15-tal componisten hebben werkenaan het ensemble opgedragen.  

 

Michael Form (*1967). studeerde in Keulen bij Günther Höller, in Nederland bij Walter van Hauwe en in Italië blokfluit en heeft zich op de Schola Cantorum Basiliensis op renaissancemuziek gespecialiseerd. Met zijn ensemble Les Flamboyants concerteert hij over de hele wereld en bij heeft een zestal Cd's uitgebracht. Zijn Cd "La Flûte du Roy" met Preludes, Suittes & Triosonates van Jacques Martin Hotteterre, edition Raumklang RK 2207 vind ik persoonlijk zeer de moeite waard.  Bestellen! Michael Form doceert blokfluit en historische uitvoeringspraktijk aan de hogeschool voor Muziek en Theater in Bern/Biel. In 2019 maakte Michael Form een gehercomponeerde samenstelling uit de werken van Johann Sebastian Bach: Speculation on J.S.Bach, Pan Classics PC 10384, ook de moeite waard.     

Michael Form, Bartenheimerstrasse 19, CH-4055 Basel Tel: +41/61/321 9770,

E-Mail: form.m@balcab.ch

 

 

Helma Franssen Steinmann werd geboren in Eindhoven. Na afsluiting van haar studie klassieke dans, studeerde ze blokfluit aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Kathrin Bopp. In het verleden heeft ze bij veel concerten in Zwitserland en daarbuiten als blokfluitsolist meegespeeld. Zij heeft een voorkeur voor nieuwe blokfluitmuziek. Helma Franssen maakt deel uit van  blokfluitensemble Diferencias. Helma Franssen doceert aan het Winthertur Conservatorium.

 

 

 

 

Sabrina Frey studeerde aan de Universität für Musik und darstellende Kunst in Wenen, aan de Musikhochschule Freiburg in Breisgau en bij Kees Boeke aan de Musikhochschule Zürich. Sabrina Frey richtte het barokensemble  Academia dell'Arcadia op. Sabrina Frey maakte 4 CD’s. In 2015 bracht zij de CD Academia dell'Arcadia – Roma 1710 uit met concerten en sonates van Alessandro Scarlatti, Ingnazio Sieber en Benedetto Marcello: TYXart, TXA 15063. De laatste CD is Hans Gál – Remembering Vienna in 2020. Sabrina Frey doceert blokfluit en historische uitvoeringspraktijk de Kalaidos Privé-universiteit in Zwitserland. Sabrina Frey woont met haar man en drie kinderen in Zürich.

Sabrina Frey organiseert nogal wat cursussen en workshops.

www.sabrinafrey.com

 

 

 

Samira El Ghatta studeerde blokfluit in Bazel bij Conrad  Steinmann, in Zürich bij Kees Boeke en in in Lausanne bij Antonio Politano. Ze heeft interesse in renaissance- , barok- en eigentijdse muziek. Zij maakt deel uit van het Aëllo-Consort en het Ensemble Diferencias. Samira El Ghatta doceert blokfluit en blokfluitensembles aan de muziekschool van de Schola Cantorum Basiliensis en woont met haar gezin in Bazel.

 

Anne Gillot (Lausanne, 1972) studeerde blokfluit en klarinet aan het Conservatorium van  de Lausanne, daarna blokfluit aan het Conservatoriun van Biel bij Carsten Eckert. Zij maakte haar studie af aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam, blokfluit bij Walter Van Hauwe en Antonio Politano, basklarinet bij Harrie Sparnaay.

Anne Gillot is medeoprichter van kwintet Boulouris 5, vormt Duo 1+1 met saxophonist Laurent Estoppey, en treedt in diverse verbanden met anderen regelmatig op. Als medewerkster van Radio Suisse Romande Espace 2 is zij verantwoordelijk voor de uitzendingen “Musique Aujourd'hui”.

 

 

 

 

 

Mira Gloor, (*Basel, 1990) speelt vanaf haar vierde jaar blokfluit. vanaf 2008 studeerde Mira Gloor bij Conrad Steinmann aan de “Schola Cantorum Basiliensis”. Na het behalen van haar  Bachelor’s studeerde ze bij  Pedro Memelsdorff in Barcelona aan de “Escola Superior de Música de Catalunya”. In 2013 haalde ze haar Master. Daarna studeerde ze nog muziekpedagogiek aan de “Schola Cantorum Basiliensis” bij Conrad Steinmann.

Mira Gloor vormt met Theorbespeler Tiogo Leal het ensemble F.la-ut en is lid van het ensemble Matis.

www.ensemblematis.com

https://ensembleflaut.wordpress.com

 

 

 

 

 

 

 

Willy Hess (*1906, Winterthur, † 1997) was een Zwitserse muziekwetenschappen en componist. Hij studeerde aan de conservatoria van Zürich en Berlijn. Sinds 1931 oefende hij zelfstandig het beroep van muziekkopiist en componist in Winterthur uit. Van 1942 tot 1971 was hij fagottist in het stadsorkest van Winterthur. Blokfluitisten kennen hem van de vele voorbeeldige basso continuo-uitwerkingen van blokfluitsonates, vooral voor uitgeverij Amadeus.   

 

 

Martina Joos studeerde blokfluit aan de Hochschule Musik und Theater Zürich bij Matthias Weilenmann en Kees Boeke. Daarna studeerde Martina Joos muziekwetenschap aan de Universiteit Zürich. Zij is medewerkster van de ensembles Rayuela en concerto extra vergine

www.martinajoos.ch

 

 

 

 

 

Hans -Martin Linde (*Iserlohn, Westfalen, 24-05-1930) begon als 11-jarige dwarsfluit te spelen. Hij studeerde dwarsfluit bij Gustav Scheck en koordirectie en compositie bij Conrad Lechner aan de Muziekhogeschool in Freiburg, Bresgau. Als achttienjarige ontmoette hij een vriendin, die blokfluit speelde. Daarop studeerde hij meteen maar de f-moll sonate van Telemann in. Dat leidde tot een diepgaande studie op zowel blokfluit als traverso, waarin Gustav Scheck hem flink stimuleerde. Van 1947 tot 1951 studeerde hij bij Gustav Scheck op de Freiburger Musikhochschule, die hij samen met muziekwetenschapper  Wilibald Gurlitt in 1946 had opgericht. In 1951 ging hij als privémuziekdocent aan het werk in Iserlohn. pakte na de  de voortgang en actualisering van het blokfluitonderwijs weer op, die onderbroken was door de toestanden van de Tweede Wereldoorlog. Daartoe schreef hij een aantal toonaangevende studiewerken.  

Van 1955 tot 1972 was hij solofluitist van de Cappella Coloniensis, van 1983 tot 2000 was hij er dirigent.

Hans-Martin Linde werd in 1957 docent blokfluit, traverso en en kamermuziek aan de Schola Cantorum te Bazel en bleef dat tot 1976. Hij werd een van de belangrijkste docenten aan de Schola Cantorum, uit de hele wereld kwamen muzikanten bij hem studeren.
Van 1976 tot 1979 was hij directeur aan het conservatorium te Bazel.
Behalve tientallen blokfluit/traverso inspelingen telt zijn discografie ook een aantal opnamen waarop hij verdienstelijk bariton zingt! Zijn muziekwetenschappelijke bijdragen en zijn blokfluitcomposities zijn bepalend geweest voor alle blokfluitisten uit de tweede helft van de twintigste eeuw.
Hij was degene die de blokfluit in het Duitstalige gebied tot concertinstrument maakte. Hans-Martin Linde schreef 100 recensies voor het houtblaasmuziektijdschrift Tibia van uitgeverij Moeck.

In 1993 kreeg hij de Duitse Händelprijs voor zijn unieke interpretaties. Tot op de dag van vandaag (2020, 90 jaar oud) werkt hij als fluitist, dirigent, zanger, komponist, muziekwetenschapper en uitgever.

Composities: Konzert für Blockflöte und Streicher; Neuzeitliche Übungsstücke; Music for a bird; Märchen en vele andere. Zie voor een volledig overzicht afdeling  Geschiedenis Blokfluit 1; Componisten
 

Isaac Makhdoomi <(*Arlesheim, 1984) komt uit een Indisch-Zwitsers gezin en is in de omgeving van Basel groot geworden. Vanaf zijn vierde jaar kreeg hij vioolles, maar op zijn tiende koos hij zelf voor blokfluit, omdat hij date en facinerend instrument vond. Van 2005 tot 2012 studeerde Isaac Makhdoomi blokfluit bij Kees Boeke aan de Hogeschool voor de Kunsten in Zürich. Daarna studeerde hij nog bij  Maurice Steger.

Vanaf begin 2015 vormt hij het duo Sangit Saathi met jazzpianist Andreas Svarc, waarmee hij eigen jazzcomposities speelt. Bij de TVshow “Die größten Schweizer Talente” 2015 kwam Sangit Saathi in de eerste ronde en maakten enorm indruk op de jury. Goede blokfluitpromotie!   Sangit Saathi maakte een bij Amazon en ITunes te downloaden album: "Changing Moments" met eigen gecomponeerde popnummers. Hij maakte in 2021 een CD met sonates van Domenico Maria Deyer. 

Isaac Makhdoomi geeft vanaf 2013 les aan muziekscholen in Oberrohrdorf en Fislisbach.

www.isaacmakhdoomi.ch

 

Corina Marti ( *Zwitserland)  studeerde aan de Schola Cantorum Basiliens blokfluit en cembalo bij Pierre Hamon en  Kathrin Bopp. Sinds 2003 doceert Corina Marti aan de Schola Cantorum Basiliensis blokfluit en toetsinstrumenten. Met Michal Gondko richtte Corina Marti het Ensemble La Morra op, waaraan ze ook leiding geeft. Met La Morra nam Corina Marti 8 CD’s op; daarnaast nog 4 solo-cd’s, onder andere 1 met alle 12 blokfluitconcerten van Francesco Mancini op Brilliant Classics 94324; aanbevolen!     

www.lamorra.info

 

 

 

 

 

 

 

 

Ensemble Meridiana: Dominique Tinguely, blokfluit en barokfagot; Sarah Humphrys, blokfluit en barokhobo,
Cecilie Valtrova, viool; Tore Eketorp, viola da gamba; Christian Kjos, klavecimbel leerden elkaar kennen aan de  Schola Cantorum Basiliensis (Hochschule für Alte Musik) en zich gemeenschappelijk op barokmuziek gespecialiseerd. Zij wonnen in maart 2007 de 1ste prijs en de puiblieksprijs bij het 4de Internationale Telemannconcours in Maagdenburg en in juli 2009 de gerenommeerde York International Young Artists Concours prijs in York (Engeland)  

 

Marianne Metzger studeerde blokfluit bij Hans-Martin Linde aan de Schola Cantorum Basiliensis In Basel en daarna kamermuziek bij Bart Kuijen, Paul van Necel en Paul Dombrecht aan de conservatoria van Antwerpen en Brussel. Marianne Metzger werkt als fluitist, uitgever, onderzoeker en docent. Zij maakt deel uit van het Trio Basiliensis (met Paul Simmonds, cembalo en Ekkehard Weber, viola da gamba) en Les Amuzettes

www.mariannemezger.com

 

Raphael Benjamin Meyer (*Bazel, Zwitserland, oktober 1987, kreeg vanaf zijn zevende jaar slagwerk- en blokfluitles en daar kwam later piano- en dwarsfluitles bij. Van 2006 tot 2009 studeerde Raphael Bemjammin Meyer Schoolmuziek en blokfluit aan de Schola Cantorum Basiliensis. Hij werkt als componist, blokfluitist en dirigent. Aan geïnteresseerden geeft hij ook blokfluitles.

http://film-musik.ch

 

François Mützenberg (*Genève, 1966) 23 januari  is blokfluitist en componist. Als blokfluitist is hij gespecialiseerd in zowel barokke als eigentijdse muziek (leerling van Michael Barker). François Mützenberg was muzikaal leider van het dansgezelschap 'Côté cour, côté jardin' en het ensemble 'Le banquet d'Apollon', hij is nog lid van het blokfluitensemble 'Trois tiers Trio', muzikant in het artiestencollectief “Honey and Milk”, en lid van het trio voor vrije improvisatie 'Claude Tabarini's Rive droite flute explorers'.
François Mützenberg doceert blokfluit aan het conservatorium in Lausanne.

www.fmutzenberg.ch

 

Anita Orme Della-Marta studeerde in Amstedam bij Walter van Hauwe. In december 2004 richtte zij samen met mezzo-sopraan Anne-Marieke Evers het ensemble voor Middeleeuwse muziek Grand Désir op. Beiden studeerden zij toen aan de Schola Catorum Basiliensis.

Anita Orme Della-Marta, Gesellschaftsstrasse 71, 3012 Bern, Zwitserland.

www.granddesir.com

 

Antonio Politano werd geboren in Catánia, Sicilië, Italie, in 1969. Hij studeerde blokfluit bij Amico Dolci, Conrad Steinmann en Kees Boeke. Sinds 1997 is hij docent blokfluit en kamermuziek aan het Conservatorium in Lausanne in Zwitserland. Hij vormt met violist Haesung Olse het duo Octopus.  In 2008 vormde hij het Prime Recorder Ensemble, dat bestaat uit 12 blokfluitisten, die voornamelijk gebruik maken van Paetzoldblokfluiten en live electronica. Allerlei moderne componisten schreven werk voor het ensemble, dat in 2012 een CD uitbracht: Spray, Olive Music, KTC 1908.

www.politanorecorder.com

www.primerecorderensemble.com

Ensemble Rayuela werd voorjaar 2004 opgericht door de blokfluitisten Claudia Gerauer, Martina Joos en Thomas Engel, alle drie leerlingen van Kees Boeke en Matthias Weilenmann aan de  Musikhochschule Zürich. De drie blokfluiten vormen de basis van de ensemblesamenstelling, die naar gelang van het projekt wordt aangevuld met andere musici. Ensemble Rayuela houdt zich vooral bezig met muziek vóór 1650. CD: Made of Melting Snow. Olive Music, KTC 1909, 2012.  

www.rayuela.cc

 

 

 

Muriel Rochat Rienth (*Bazel, 25 maart 1971) studeerde aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Michel Piguet. Na het behalen van haar solistendiploma studeerde ze nog bij Conrad Steinman en het "Flanders Recorder Quartett". Zij richtte in 2000 het barokensemble „La tempesta Basel“ op (met Philippe Miqueu, fagot, Romina Lischka, gamba en Norberto Broggini, cembalo/orgel). Daarmee heeft ze in 2013 een mooie CD met cantates (gezongen door haar echtgenoot Felix Rienth) en sonates  van Georg Philipp Telemann uitgebracht: Enchiriadis EN 2038. In 2016 bracht ze een CD uit met de sonates van Georg Friedrich Handel: Vanitas VA 08.  Zij speelt uitsluiten op blokfluiten van Ernst Meyer. Muriel Rochat woont met haar man en haar twee dochtertjes in Bazel Zij doceert blokfluit aan het Conservatoire van Fribourg (2018).

www.latempestabasel.com

 

 

 

 

 

 

Tabea Schwartz groeide in een muzikale familie op. Tabea Schwartz studeerde vanaf 2010 aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel.  bij Katharina Bopp en vanaf 2013 Middeleeuwse muziek bij Corina Marti. Met een beurs kon ze ook nog aan de Koninklijke Muziekhogeschool in Stockholm bij Dan Laurin studeren. Tabea Schwartz doceert solmisatie en uitvoeringspraktij van de 16de eeuw aan de Schola Cantorum Basiliensis. Ze geeft ook blokfluitles aan de kringmuziekschool van Pratteln,  Augst en Giebenach.

www.tabeaschwartz.com

 

 

 

Andreas Schwob heeft zijn instrumentenbouw werkplaats in het kleine dorp Stansstad in de omgeving van Luzern. Andreas Schwob heft zich op Ganassi-blokfluiten en vroegbarokke modellen gespecialiseerd. De voormalige opticien kreeg zijn opleiding bij Alec Loretto. In 1981 bouwde hij zijn eerste blokfluitje: een “gar klein flötlein” naar Praetorius. Andreas Schwob bouwt Ganassi-blokfluiten  in alle groten, vroegbarokke sopraanblokfluiten en Rosenborg-sopranen (“Van Eyck-fluiten”). Hij gebruikt ahorn-, kersen- en bukshout.   

Andreas Schwob, Dorfplatz 1, 6362 Stansstad, schwob@sunrise.ch

 


Maurice Steger (*1971, Winthertur) heeft aan de Hogeschool voor Muziek in Zürich vooral bij Pedro Memelsdorf gestudeerd. Daarna studeerde hij bij Kees Boeke. Samen met de Zwitserse kinderboekschrijfster Jolanda Steiner ontwikkelde hij het personage van de blokfluitspelende prins Tino Flautino. Hij geeft veel kinderconcerten waarbij sprookjes met de Tino Flautino worden uitgewerkt. Daar gaat een behoorlijk wervende kracht voor het instrument blokfluit van uit. Overnemen! 

Met Markus Fleck, viool; Andreas Fleck, cello; en Naoki Kitaya, cembalo, vormt Maurice Steger het ensemble La Ciaconna. Maurice Steger werkt bij voorkeur met fluiten van Ernst Meyer, met wie hij ool veel over de bouw van blokfluiten heeft overlegd. 

Maurice Steger is een virtuoos blokfluitist, die vijftien briljante CD's op zijn naam heeft staan. Onder andere

Venezia 1625, Harmonia Mundi, 2009, HMC 90 20 24,  Mr. Corelli in London, Harmonia Mundi, 2010, HMU 90 75 23, Una follia di Napoli, 2011, Harmonia Mundi, HMC 9021135, Aanschaffen! Maurice Steger werkt op het moment ook veel als dirigent. Hij is directeur van de Gstaad Baroque Academie. 

http://mauricesteger.com

 

Conrad Steinmann (* 1951) wilde oorspronkelijk archeologie studeren, maar hij kwam door privéles bij Hans-Martin Linde terecht en raakte zo verslingerd aan blokfluit. Later studeerde hij verder bij Hans-Martin Linde  aan de Schola Cantorum Basiliensis. Hij was in 1972 winnaar van het eerste internationale blokfluitconcours in Brugge. Van 1975 tot 1982 was Conrad Steinmann leraar aan de Musikakademie Zürich en van 1982 tot 2021 hoofddocent  aan de Schola Cantorum Basiliensis. In 1991 ontving hij de kunstprijs van de C.H.Ernst-stichting in Wintertur. Hij werkt met een improvisatieensemble: Oscura Luminosa (1999), Ensemble 415 en blokfluitensemble Diferencias. Met zijn ensemble Melpomen brengt hij muziek uit de klassieke oudheid opnieuw tot leven. (2003).

Hij is mede-initiator en organisator van de Internationale Blokfluitdagen Zwitserland.  

Mooie uitspraken: "Je moet als leraar niet direct een fantastische speler zijn, maar een ongelooflijke geestdrift uitstralen, dat is het belangrijkste."

"Het instrument is zo vlak bij het lichaam, doch dicht bij zingen. Je hebt een directe band, zoals bij geen enkel ander instrumen. Haast geen overbrenging, alleen dat beetje labium, dat is toch fascinerend."

"Muziek moet bewerkt worden".

"Blokfluit is nooit, behalve nu, een hoofdvakinstrument geweest. Daarom moedig ik studenten die een ander instrument bespelen of willen gaan bespelen, aan dat vooral te blijven doen." (TIBIA 1/2001) 

"Bij Renaissance-Blockfluiten vind men bepaalde greeptechnische strukturen, en overblaaskenmerken  die tot vergelijkbare klankmogelijkheden leiden, als de karakteristieke jodeltechniek." (Windkanal 2003/3)

Conrad Steinmann is voorzitter van de ERTA-afdeling Zwitserland. (2005)

 

Andel Strube studeerde vanaf 1982 aan de Muziekhogeschool in Hannover bij Ultrich Thieme, vanaf 1984 in Zürich bij Matthias Weilenmann, in 1988 in Bologna bij Pedro Memelsdorf en vanaf 1989 tot 1991 in Bern bij Gerd Lünenbürger. Andel Strube speelt in het volksmuziekensemble Artig, in het improvisatie-ensemble Grottenholm en met Sybille Kunz als DU@. Andel Strube doceert aan de muziekschool Luzern, aan de  Kantonschool Sursee en privé. Zij houdt zich ook bezig met aparte visuele kunstprojecten (foto’s), waarin blokfluit een totaal onverwachte, vaak schockerende rol speelt.  

www.andelstrube.ch

 

 

Dominique Tinguely (1981, Freiburg) studeerde blokfuit aan de Schola Cantorum Basiliensis bij  Conrad Steinmann en Kathrin Bopp. In 2005 studeerde zij af en perfektioneerde daarna haar spel bij Pierre Hamon in Parijs. Zij maakt deel uit van het ensemble  Meridiana.
Zij is docente aan de muziekschool van het conservatorium Bern.

 

 

 

 

Matthias Weilenmann begon als vierenhalf-jarige kleuter al blokfluit te spelen. Zijn vader was zijn eerste enthousiaste leraar en begeleider. Later studeerde hij onder meer hobo en altviool, maar hij kwam steeds weer bij blokfluit terug. HIj studeerde van 1974  - 1982 blokfluit in Zürich (Conrad Steinmann), Winthertur (Kees Boeke) en Amsterdam (Walter van Hauwe , waar hij zijn solistendiploma "met onderscheiding" behaalde. Werkt met het ensemble Aspecte: Matthias Weilenman, blokfluit,  Brian Franklin, gamba, Martin Derungs, clavecimbel. Sinds 1975 is hij verbonden aan de hogeschool voor muziek en theater in Zürich. Momenteel (2006) heeft hij daar samen met collega kees Boeke zo'n 18 blokfuitleerlingen. Hij is lid van de muziekcommissie van de stad Zürich en bestuurslid van ERTA-Zwitserland. 

 Aspecte organiseert sinds 1987 hoogwaardige zomercursussen in Schloß Weikersheim. (2004)
 

 

Yukiko Yaita is opgegroeid in Japan. Zij studeerde daar aan de Veno Gakuen Universität in Tokyo vier jaar lang blokfluit bij Shigeharu Yamaoka. Daarna sloot ze haar studie af bij Kees Boeke aan de Musikhochschule Zürich. Zij richtte in 2003 het ensemble Dulce melos op (met Marc Lewon, luit en Margit Übellacker, hakkebord. Het ensemble wordt regelmatig uitgebreid met strijkers en zangers. Dulce melos richt zich met name op laatmiddeleeuwse en vroege Renaissancemuziek. Tegelijk met haar blokfluitstudie in Japan is Yukiko Yaita begonnen met blokfluitbouw. In Japan bij Tekeyama en sinds 2007 bij Küng in Schaffhausen. Voor Küng heeft ze een prachtige Sopranino in de SUPERIO-lijn ontwikkelt.    

www.dulcemelos.com

 

 

 

Blokfluiten en blokfluitbouwers

 

In Zwitserland zijn verhoudingsgewijs veel basblokfluiten bewaard gebleven. Oorzaak daarvan is de Calvinistische bevolking, waarbij in eerste instantie het gebruik van orgels in de kerk verboden was, en bij opheffing van dat verbod de aanschaf van een orgel te duur. De begeleiding van het psalmgezang gebeurde dan vaak door blaasinstrumenten, waarbij vaak basblokfluiten werden gebruikt. (Martin Krinbauer, Windkanal 1/01) 


In Basel  is een muziekinstrumentenmuseum met 650 historische bloklfuiten (!); waaronder een dubbelblokfluit van Christian Schlegel, waarop met kleine stukjes in tertsen kan spelen, basblokfluiten van Schlegel en Johann Christoph Denner; Harlan en Dolmetsch instrumenten uit de vroege 20ste eeuw; een ivoren sopranino van Johann Carl Denner, twee kleine ivoren flageoletten uit Neurenberg. 

 

In het Richard-Wagner-Museum in Luzern bevindt zich onder invertaisnummer 117 een prachtige barokke sopranino van ivoor.

 

 

Blokfluitbouwer Heinz Amman heeft onder andere een goed spelende kopie van een eenkleppige basblokfluit van Boekhout gebouwd. Ook ontwikkelde hij de Marsyasfluiten (sopraan, alt en tenor), die bij de firma Küng worden geproduceerd.  

Schönenwerdweg 10, Ch-8832 Wollerau; 0041/1/687 2496

www.heinz-ammann.ch

 

 

 

De firma (familie) Fehr bouwt vanaf ongeveer het jaar 1960 blokfluiten. Zij hebben daarvoor in Stäfa  aan het  Zürichmeer in Zwitserland een oud wijngaardeniershuis optimaal voor de produktie en verkoop van blokfluiten ingericht. Sinds begin 2013 werkt het echtpaar Silke en Joachim Kunath voor de firma.

H.C. Fehr Blockflötenbau AG
Göthestrasse 13
8712 Stäfa
Tel. 0041 (0)44 926 46 78 - Fax 0041 (0)44 926 74 51

www.blockfloeten.ch

 

Martin Kirnbauer (*1963) heeft het blokfluit bouwen van Herbert Paetzold en het blokfluitspelen van Peter Thalheimer geleerd. Gepromoveerd in musicologie in 1998 aan de universiteit van Basel, waar hij sinds 1993 docent is. Kenner van historische blokfluiten. Speelt het liefst trombone in een jazzband.

 

Franz Küng grondvestte  na zijn opleiding tot pianobouwer in 1933 een muziekhandel, waar alles op het gebied van muziek te koop was, van trommeltjes tot grammofoons. Toen in verband met de Tweede Wereldoorlog geen blokfluiten uit Duitsland meer konden worden geïmporteerd, ontwikkelde hij in 1938 naast het repareren van piano’s een eigen sopraanblokfluit. Dat groeide uit tot een gerenommeerde blokfluitfabriek met op het hoogtepunt 70.000 instrumenten per jaar. Na de dood van de grondlegger in 1983, hebben zijn zoons Thomas en Andreas de bouw van blokfluiten verder uitgewerkt. Thomas is vooral fluitenbouwer, Andreas studeerde blokfluit aan de Schola Cantorum Basiliensis en werd musicus. Vanf 1996 doet hij de administratie van de firma. Een kleindochter: Dorine Küng heeft ondertussen ook een opleiding tot fluitenbouwer gevolgd. Firma Küng bouwt en levert de Eagle blokfluiten

De firma Küng  is gevestigd in Schaffhausen.

Küng Blockflöten; Grabenstrasse 3; CH-8200 Schaffhausen; +41(0)52 630 09 99;

www.kueng-blockfloeten.ch

 

Een bekende blokfluitbouwer die op het moment bij de firma Küng werkt is Geri Bollinger. Hij ontwikkelde Superio-Bass, en belangrijk instrument voor de blokfluitorkesten heden ten dage, omdat het in de laagte beter klinkt dan alle andere tot nu toe gebouwde subbassen! In de 70-er jaren van de vorige eeuw studeerde hij elektromechanika, in de 80-jaren bekwaamde hij zich als blokfluittist onder meer bij Conrad Steinmann en Matthias Weilenmann. Vanaf 1990 ontwikkelt hij fluiten bij Küng Blockflötenbau. Gerri Bollinger hield zich ook bezig met de ontwikkeling van de Eagle blokfluit. Hij ontwikkelde het kleppensysteem voor deze moderne blokfluit, ontworpen door Adriana Breukink, en vanaf 2012 door de firma Küng in produktie genomen in sopraan- en altversie.  

www.geri-bollinger.ch

 

 

Ook bij de firma Küng werkt Yukiko Yaita. Zij heeft een prachtige Sopranino in de SUPERIO-lijn ontwikkelt.  Ook werk ze de Marsyas fluiten met de hand af. Deze fluiten werden ontwikkeld door Heinz Amman, maar zijn door Küng in productie genomen.

 

Een andere medewerker van de firma Küng is Lorenzo Lio. Hij houdt ich daar bezig met de voicing van de instrumenten. Hij bouwt ook zelf blokfluiten. Dat heeft hij geleerd bij Heiko ter Schegget en  Fumitaka Saito.


 

 

 

Ernst Meyer (24 december 1954 - 4 juni 2016), bijnaam "Ernst le Bec", had  een werkplaats in Biel. Voor hem was Fred Morgan  de enige blokfluitbouwer die in de vorige eeuw goede instrumenten heeft gebouwd, die ook nu nog veel waarde hebben, goed functioneren en als muziekinstrumenten te gebruiken zijn. Ernst Meyer was in zijn blokfluitbouwwerk op zoek naar luide instrumenten, die in grote concertzalen konden meedoen. De zonen van de meesterbouwer, Joel en Sebastian Meyer gaan door met het bouwen van blokfluiten met de kenmerken die hun vader ontwikkelde

www.meyerrecorders.com

 

 

Andreas Schöni is een instrumentbouwer die historische blokfluiten, klarinetten, zinken en  trompetten bouwt.

Hij maakte op verzoek een “echofluit”, zoals die misschien in het 4de Brandenburgse concert van Bach werd gebruikt. Als voorbeeld gebruikte hij afbeeldingen van accoordblokfluiten, die echter niets met echo's te doen hebben. Maar ja, moet wat proberen, misschien leidt het ergens toe.

Andreas Schöni, Weihergasse 10, 3005 Bern, Tel. 031 / 312 19 69

www.schoenibern.ch

 

 

Toestanden

Er is nogal wat verschil in blokfluit en blokfluitgebruik tussen het Duitssprekende Zwitserland en de rest. In het Duitssprekende stuk kopen de beginners bijvoorbeeld voornamelijk houten blokfluitjes, in de rest kunststof.  (windkanal 2004-2).

 

In het begin van de 21ste eeuw nam de Blockflötengruppe Schwerzenbach het intitiatief tot een Blockflöten Festival, speciaal gericht op blokfluitensembles. Van 25 - 27 september 2008 had dat voor de 4de keer plaats, deze keer in Schaffhausen, in combninatie met de viering van het 75jarig bestaan van de firma Küng.

 

25 september 2003 kwam op initiatief van Urs Haenggli (eigenaar van een muziekwinkel!) de Zwitserse afdeling van de ERTA tot stand, de 11e afdeling dus. (2004) Voorzitter: Conrad Steinmann. Aantal leden 2004: 78, waaronder ook studenten, niet-professionele blokfluitspelers, bouwers, componisten en uitgevers. www.erta-schweiz.ch (windkanal 2004-2). De adeling organiseert regelmatig een Schweizer ERTA-Tagung, de laatste keer in Bazel , 5 september 2015.